CONTACT Hoofdstraat 112 5171 DG Kaatsheuvel Bezoek alleen op afspraak e: gerdy@ggab.nl t: 0416-853228 m: 06-38122176 KvK: 57723028 BTWnr: NL852706984B01
WAALWIJK / KAATSHEUVEL – De Corona-epidemie dwingt bedrijven en instellingen om ingrijpende maatregelen te nemen. Het opgelegde bezoekverbod op zorglocaties treft ouderen hard. Reden voor ondernemers Natasja Ververs uit Waalwijk en Gerdy Zijlmans uit Kaatsheuvel om een actie voor eenzame ouderen in hun gemeenten te starten. “Geen bezoek meer aan onze ouderen? Stuur dan een kaartje of bel hen. We mogen hen niet vergeten!” Zaterdagavond 14 maart nam zorginstelling Maasduinen/Elde het moedige besluit om voorlopig geen bezoek toe te staan om zo hun bewoners te beschermen tegen het Corona-virus. Een dag eerder liet zorgorganisatie De Riethorst Stromenland al weten nog maar één bezoeker per bewoner toe te staan om zo besmetting buiten de deuren van de elf zorglocaties te houden. “Noodzakelijke en begrijpelijke besluiten. De gevolgen zijn wel heftig. Eenzaamheid is een groot probleem onder ouderen. Nu wordt het wel heel stil voor hen”, zegt Natasja Ververs, die als freelance journalist verbonden is aan diverse zorginstellingen en de eenzaamheid regelmatig in de praktijk ziet. Spontane actie In een eerste reactie op het nieuwsbericht op Facebook vroeg Natasja hoeveel bewoners de zorgorganisatie telt en riep ze spontaan op om alle bewoners een kaartje te sturen. “Iedereen kan toch wel een kaartje en een postzegel missen? Als velen dit voorbeeld volgen, krijgen de bewoners in deze eenzame tijd toch nog een beetje gezelligheid in huis dankzij leuke post. Kleine moeite, groot plezier.” Na de eerste positieve reacties gaf ze er een praktische tip bij: “Zoek een zorglocatie in je eigen gemeente uit en stuur een lief kaartje. Wie doet ermee?” Contactkaart Gerdy Zijlmans uit Kaatsheuvel zag het idee van de kaartjes op Facebook voorbijkomen en sprak direct haar netwerk bij zorginstellingen aan. “Als vrijwilliger bij Maasduinen weet ik dat deze situatie voor de bewoners erg moeilijk gaat zijn. Ik heb in overleg met mijn contactpersonen Wessel (Park Vossenberg) en Kim (Venloene) besloten een kaart te ontwerpen en een groot aantal bij de drukker te bestellen om op deze manier een bijdrage te leveren en zaken samen te doen”, aldus de grafisch ontwerpster. “Het werkt simpel: vul je naam en telefoonnummer op het kaartje in. Doe het in de bus op een zorglocatie en het personeel zorgt ervoor dat het bij een bewoner terecht komt. Hij of zij kan je dan even bellen voor een praatje. Het effect? Het doorbreekt de stilte en geeft ouderen het gevoel dat ze er toe doen.” Via supermarkten Inmiddels hebben beide ondernemers elkaar gevonden en vanaf dinsdag (einde van de middag) zullen ze de kaartjes verspreiden bij diverse supermarkten in de gemeenten Loon op Zand en Waalwijk. “We hopen zoveel mogelijk mensen te enthousiasmeren. De contactkaartjes zijn uiteraard ook in te zetten bij buurtgenoten nu ook binnen moeten blijven en geen aanloop krijgen, omdat ze tot de risicodoelgroep behoren.” Gerdy: “Ik wilde aanvankelijk 1.000 kaarten laten drukken, maar vanwege de positieve reacties op de actie hebben we dat aantal al verdubbeld. Als het storm loopt, zullen we meer kaarten laten drukken. En natuurlijk staat het mensen ook vrij om zelf een kaartje te sturen naar een zorglocatie of een oudere te bellen. De contactkaartjes zijn vooral voor belmaatjes. Mensen die best een keer tijd hebben voor een praatje via de telefoon.” ‘Vergeet onze ouderen niet’ De dames dragen nu samen de belangrijke boodschap uit: “Eenzaamheid is een serieus probleem onder ouderen. Een opgelegd sociaal isolement helpt hier niet aan. We mogen onze ouderen niet vergeten. Juist in deze moeilijke tijd willen we hen laten weten dat we er voor hen zijn”, benadrukt Natasja. De ondernemers hopen dat de spontane contacten via de belkaarten zullen leiden tot blijvende contacten met ouderen in verpleeghuizen. “Hopelijk dat we na de Corona-crisis ook nadrukkelijker omzien naar elkaar.” Gezamenlijkheid is nodig! Zorgorganisaties in de gemeente Waalwijk en Loon op Zand omarmen het plan van de twee ondernemers. Twanny Zijlmans van stichting Schakelring: “Het is een goed idee. Samen zaken oppakken is helemaal super. Voor de uitvoering heb je gezamenlijkheid nodig. Complimenten Gerdy en Natasja, fijn dat mensen de handen ineenslaan. Zorginstellingen zijn blij met dit soort initiatieven.”
CONTACT Hoofdstraat 112 5171 DG Kaatsheuvel Bezoek alleen op afspraak e: gerdy@ggab.nl t: 0416-853228 m: 06-38122176 KvK: 57723028 BTWnr: NL852706984B01
WAALWIJK / KAATSHEUVEL – De Corona-epidemie dwingt bedrijven en instellingen om ingrijpende maatregelen te nemen. Het opgelegde bezoekverbod op zorglocaties treft ouderen hard. Reden voor ondernemers Natasja Ververs uit Waalwijk en Gerdy Zijlmans uit Kaatsheuvel om een actie voor eenzame ouderen in hun gemeenten te starten. “Geen bezoek meer aan onze ouderen? Stuur dan een kaartje of bel hen. We mogen hen niet vergeten!” Zaterdagavond 14 maart nam zorginstelling Maasduinen/Elde het moedige besluit om voorlopig geen bezoek toe te staan om zo hun bewoners te beschermen tegen het Corona-virus. Een dag eerder liet zorgorganisatie De Riethorst Stromenland al weten nog maar één bezoeker per bewoner toe te staan om zo besmetting buiten de deuren van de elf zorglocaties te houden. “Noodzakelijke en begrijpelijke besluiten. De gevolgen zijn wel heftig. Eenzaamheid is een groot probleem onder ouderen. Nu wordt het wel heel stil voor hen”, zegt Natasja Ververs, die als freelance journalist verbonden is aan diverse zorginstellingen en de eenzaamheid regelmatig in de praktijk ziet. Spontane actie In een eerste reactie op het nieuwsbericht op Facebook vroeg Natasja hoeveel bewoners de zorgorganisatie telt en riep ze spontaan op om alle bewoners een kaartje te sturen. “Iedereen kan toch wel een kaartje en een postzegel missen? Als velen dit voorbeeld volgen, krijgen de bewoners in deze eenzame tijd toch nog een beetje gezelligheid in huis dankzij leuke post. Kleine moeite, groot plezier.” Na de eerste positieve reacties gaf ze er een praktische tip bij: “Zoek een zorglocatie in je eigen gemeente uit en stuur een lief kaartje. Wie doet ermee?” Contactkaart Gerdy Zijlmans uit Kaatsheuvel zag het idee van de kaartjes op Facebook voorbijkomen en sprak direct haar netwerk bij zorginstellingen aan. “Als vrijwilliger bij Maasduinen weet ik dat deze situatie voor de bewoners erg moeilijk gaat zijn. Ik heb in overleg met mijn contactpersonen Wessel (Park Vossenberg) en Kim (Venloene) besloten een kaart te ontwerpen en een groot aantal bij de drukker te bestellen om op deze manier een bijdrage te leveren en zaken samen te doen”, aldus de grafisch ontwerpster. “Het werkt simpel: vul je naam en telefoonnummer op het kaartje in. Doe het in de bus op een zorglocatie en het personeel zorgt ervoor dat het bij een bewoner terecht komt. Hij of zij kan je dan even bellen voor een praatje. Het effect? Het doorbreekt de stilte en geeft ouderen het gevoel dat ze er toe doen.” Via supermarkten Inmiddels hebben beide ondernemers elkaar gevonden en vanaf dinsdag (einde van de middag) zullen ze de kaartjes verspreiden bij diverse supermarkten in de gemeenten Loon op Zand en Waalwijk. “We hopen zoveel mogelijk mensen te enthousiasmeren. De contactkaartjes zijn uiteraard ook in te zetten bij buurtgenoten nu ook binnen moeten blijven en geen aanloop krijgen, omdat ze tot de risicodoelgroep behoren.” Gerdy: “Ik wilde aanvankelijk 1.000 kaarten laten drukken, maar vanwege de positieve reacties op de actie hebben we dat aantal al verdubbeld. Als het storm loopt, zullen we meer kaarten laten drukken. En natuurlijk staat het mensen ook vrij om zelf een kaartje te sturen naar een zorglocatie of een oudere te bellen. De contactkaartjes zijn vooral voor belmaatjes. Mensen die best een keer tijd hebben voor een praatje via de telefoon.” ‘Vergeet onze ouderen niet’ De dames dragen nu samen de belangrijke boodschap uit: “Eenzaamheid is een serieus probleem onder ouderen. Een opgelegd sociaal isolement helpt hier niet aan. We mogen onze ouderen niet vergeten. Juist in deze moeilijke tijd willen we hen laten weten dat we er voor hen zijn”, benadrukt Natasja. De ondernemers hopen dat de spontane contacten via de belkaarten zullen leiden tot blijvende contacten met ouderen in verpleeghuizen. “Hopelijk dat we na de Corona-crisis ook nadrukkelijker omzien naar elkaar.” Gezamenlijkheid is nodig! Zorgorganisaties in de gemeente Waalwijk en Loon op Zand omarmen het plan van de twee ondernemers. Twanny Zijlmans van stichting Schakelring: “Het is een goed idee. Samen zaken oppakken is helemaal super. Voor de uitvoering heb je gezamenlijkheid nodig. Complimenten Gerdy en Natasja, fijn dat mensen de handen ineenslaan. Zorginstellingen zijn blij met dit soort initiatieven.”